Its all over - Reisverslag uit Macau, Macau van Anke Noordhoek - WaarBenJij.nu Its all over - Reisverslag uit Macau, Macau van Anke Noordhoek - WaarBenJij.nu

Its all over

Door: ankenoordhoek

Blijf op de hoogte en volg Anke

21 December 2011 | Macau, Macau

Dit wordt dan toch echt de laatste keer dat ik een berichtje vanuit Macau zal schrijven. Wat definitief allemaal!
Het afscheid nemen is al begonnen!
Afgelopen donderdag 15-12 heb ik mijn laatste 2 tentamens gemaakt en daarmee is het nu echt afgelopen.
Dinsdag 20-12 is eigenlijk iedereen richting huis gegaan, dus ben nu in mn eentje over van alle exchange students. Nu voor mij nog een paar dagen wachten totdat Papa, Mama en Jaap arriveren. Maar geen zorgen, vervelen zal ik me zeker niet. Er staat nog heel wat in de planning!

Het is wel alweer een eeuwigheid geleden dat ik een stukje heb geschreven. Dus ik zal jullie even updaten wat er de afgelopen weken allemaal nog is gebeurt.

Bij mijn vorige blog stonde de Grand Prix voor de deur. Nogal een hele happening hier in Macau. Ik denk het grootste jaarlijkse evenement wat er is, leuk om mee te maken dus en per toeval zat ik er ook nog midden in. Mijn appartement lag namelijk aan de race-track ongeveer.
Een van de leraren hier op school had vrijkaartjes voor ons geregeld voor zowel backstage als op de tribune. Hadden plaatsen aan de start en finish lijn dus dat was helemaal top. Er werd mij vantevoren gemeld dat het verstandig was om oordoppen mee te nemen. Ik dacht echt bij mezelf dat het allemaal een beetje onzin en overdreven was. Maar men wat was ik blij dat ik die dingen had. Echt een ongelofelijk kabaal waar ik dus 4 dagen in heb gezeten, start 7.30 dus een wekker had ik ook niet meer nodig.
Heel vet om een keer mee te maken van zo dichtbij. Echt een enorm circus is het eigenlijk, hele stad op zn kop! Heb 3 races echt helemaal gezien, Motor- racen, gewone auto's (volkswagens etc, zal vast een betere naam hebben maar laten we onthouden dat ik geen expert ben haha) en Formule 3 als hoofdrace.
Van het motor-racen werd ik een beetje bang, zo ontzettend hard gaat dat met enge korte bochten en je bent zo kwetsbaar op zo'n ding. Maargoed ik heb gelukkig geen ongeluk hoeven zien gebeuren. Dit was met de Formule 3 we anders. Dit was de slotrace en ook de belangrijkste. 29 wagens startte en maar 13 haalden het tot de finish. De ene crash na de andere, alleen met de start waren er al 4 uitgeschakeld. Ook weer eens iets anders. Hebben tussen de races door backstage gekeken, even tussen de pitpoezen geparadeerd haha. Bij de mannen lag de aandacht niet altijd op de auto's! Moet zeggen dat ik het ook moeilijk had om niet naar die konijnendot te kijken op de billen van sommige meisjes. (zie foto's)
Verder wel geinig dat we op de foto konden met die race-auto's/ motoren.

Ben het weekend daarna met Carmen lekker naar HK gegaan. Fijn ook als iemand precies de weg weet. Onwijs leuk gehad, shoppen, sightseeing, lekker eten etc.

Heb het verder gedurende deze paar weken ontzettend druk gehad, alles afronden en dat betekende vaak tot erg laat op school aan assignment etc. Gelukkig had ik al mijn weekenden volgeplad met tripjes.

2 December laatste lesdag. Hierna zou de examen week beginnen, maar had nog een paar dagen vrij. Voor mij dus weer een goede reden om er vandoor te gaan. Moeilijkheidsgraad van de tentamens zou ook wel meevallen dacht ik.

3 December ben ik samen mijn een chinees vriendinnetje, Doris Dou, naar Guilin gegaan. Zij studeert daar en moest een examen maken, dit was weer een mooie reden voor mij om mee te gaan.
Om daar te komen was nog wel een hele happening. Eerst met de bus naar Guangzhuo, dit is ongeveer 2u, maar als je in de spits zit is dat soms wat langer. Wat voor nogal wat stress zorgde. Scheelde 2 minuten of we hadden onze nachttrein gemist! We zijn echt over dit station heengestormd. Gelukkig goedgekomen, toen zouden we ongeveer 11u in deze trein verblijven. Je hebt dan dus een cabine waar je met 6 mensen in slaapt. 3 bedden boven elkaar, onderste bed is het duurste want daar kan je ook rechtop zitten, Luxe haha. Treinreis was niet ideaal, maargoed wel een goede poging gedaan om wat te slapen. Toch lastig met luidruchtige en snurkende chinezen.
Eenmaal daar aangekomen, 7u 's ochtends spullen in het hotel gelegd en toen meteen op pad! Doris had een vriend van haar gevraagd mij mee te nemen naar Yangshuo. Doris studeert voor tourguide, en hij was al afgestudeerd dus dit was voor mij fantastisch! Ik alleen op pad met een persoonlijke tourguide, beter kan je het niet treffen. Eenmaal in Yangshuo kwam het me toch allemaal wel heel bekent voor. Kwam er dus al redelijk snel achter dat ik precies daar ook geweest ben in 2008 toen ik met de family door China ben gereisd. Moet wel zeggen dat ik het heel anders beleefde nu, ik liep namelijk nu niet achter iemand aan maar ging zelf op pad. Toch wel een hele andere beleving. De omgeving was niet minder mooi, dus totaal geen straf om een 2e keer te zien. De rede waarom ik mij hierin heb vergist is dat ik 1. niet echt de namen van alles heb onthouden, en 2. zij spreken dit heel anders uit dus had het sowieso niet herkent. Heb dit maar niet tegen Doris gezegd, vond t ook zo sneu nu ze dit helemaal voor mij had geregeld.
Yangshuo is een berg gebied, met bergen die je nergens anders op de wereld hebt. Ontzettend mooi in een water gebied. Daar in alle vroegte een bamboo-bootje genomen door het hele gebied heen. Echt prachtig, met opkomende vroege ochtend zon.
Was wel best wel koud, wat nogal anders was met de vorige keer dat ik daar was. Nu maar 5 graden in de ochtend, maar dit scheelde 15 graden met de middag, waar ik in een shirtje rond heb gefietst door het gebied. Voor de waanzinnige foto's moeten jullie even op facebook kijken want hier is het fotoboek bijna vol http://www.facebook.com/profile.php?id=771318967.
Daar 's avonds naar een hele coole lichtshow geweest midden in dit natuurgebied, echt heel bijzonder! Alle kleine dorpjes werken daar aan mee en is de grootste inkomsten bron voor ze.
's avonds laat terug naar Guilin om de volgende ochtend weer vroeg op te staan en Guilin in te gaan. Jay, mijn persoonlijke tourguide kwam me weer ophalen en heeft me Guilin laten zien. Ontzettende grote chinese stad, met een gekke berg die op een olifant lijkt. Een 4 meren die midden in stad liggen.
's Middags naar Doris gegaan, die klaar was met haar examen. Ben op haar school terrein geweest wat echt niet voor te stellen is hoe dat is. In de middle of nowhere is er ineeens een enorm terrein met beveiligde ingang. Daar staan complete flatgebouwen, schoolgebouwen en alles wat je maar kunt bedenken. Het is een soort afgesloten community, die daar alles op het terrein hebben. Winkels, woningen en de school. Als student daar zou je in principe nooit het terrein hoeven verlaten want je hebt daar alles. Echt waanzinnig, zelfs voor de professoren is er een heel dorp met huizen etc.
Doris heeft me laten zien waar ze woonde, dit is in een kamer waar ze met 4 andere meisje zit. Maar er is plaats voor in totaal 6. 3 hoogslapers naast elkaar aan elke zijde van de kamer met daaronder een bureau en that's it. Echt bizar dat ze daar 4 jaar in zit. Maar heb er met Doris helemaal over gepraat en zij vind het fantastisch en helemaal gezellig.
's avonds laat gingen we weer de nachttrein in terug richting Macau. Ik had namelijk woensdag al mijn eerste examen en anders zouden we niet eens op tijd terug zijn. Helaas vertraging dus mocht nog 3u langer in deze fantastische trein verblijven. Kwam was rond een uur of 2 smiddags in Macau aan. Wel geteld een hele middag tijd om te studeren, terwijl ik nauwelijks een oog dicht had gedaan. Zat namelijk met een baby in de cabine. Ergg gezellig!

Woensdag 7 December, eerste tentamen dus. Consumer behavior, easy peasy!
Dat halve middagje studeren was dus nog teveel geweest, kon namelijk alles wel uit mn duim zuigen. Dit ging verder zo heel de week door. Niet veel zin om te studeren, want naderhand dus ook niet echt nodig bleek te zijn. Ben tussendoor nog naar een schotse kookcursus geweest in school, wel geinig! Ontzettend dikke roodharige vrouw die dit gaf, maar erg leuk om mee te maken. Dit organiseerde de school en daar kan je gewoon gratis heen.
Donderdag 15 December, de laatste 2 tentamens en toen was het toch echt over en uit met school.
Erg gek gevoel moet ik zeggen. Maar ook wel erg fijn en leuk, ben wel weer toe aan iets nieuws~!

Vrijdag de 16e ben ik samen met Carmen en Anna, mijn vriendinnetjes uit mijn PR class, naar San Sheng geweest naar de hot spring.
Even lekker relaxen na onze tentamens. Nu zeg ik hot spring, maar dan moet je nu niet denken dat ik in zoon natuurlijke bron heb gezeten. Dit is een gigantisch park met mineral water hot springs. Ontzettend groots en nep opgezet. Maar dit maakte het niet minder lekker. Heel veel verschillende baden: Koffie, cocos, sake, melk, modder, oxygen en vast nog wel een aantal die ik vergeet. Gelukkig was het wel buiten, en omdat het hier nu ook winter is en een graad of 10 is was dat wel heel lekker.
's avonds zijn we door gegaan de stad in en daar naar een facial center gegaan. Om vervolgens om 12u 's avonds nog wat te gaan eten ergens. Konden vanaf daar naar het appartement van Carmen haar tante lopen, want daar gingen we logeren.
Helemaal top geregeld!
Volgende dag gingen we 's ochtends door naar een welness center, om daar een heel programma te doen. Bubbelen in een bubbelbad, massage douche en vervolgens een olie en hotstone massage. Echt fantastisch!
En daar betaal je dan geen drol voor, in deze 2 dagen in totaal nog geen 50euro uitgegeven aan dit alles! Heel bizar, en nog van ontzettend goeie kwaliteit ook nog. Top!

Zaterdagavond 17-12 weer teruggekomen en uiteten gegaan met een hele groep mensen ook een beetje als afscheid. Een van de leraren van mijn school die ik aardig goed heb leren kennen nam ons mee. Hij had een soort try-out dinner georganiseerd om een deal met het restaurant te sluiten voor zijn zaken. Hoefde dus niks te betalen, en hij als wijn importeur zorgde voor de wijn. Topavond!

Macau is trouwens helemaal in kerst sfeer. Overal versieringen en een hele happening aan de gang in Casino's. Hele kerst shows met nep ijs. Lekker kitsch.
Het voelt wel ontzettend anders, toch te maken met mijn biologische klok denk ik, omdat het hier nu niet zo koud is als ik normaal in NL gewend ben.
Toch gek, want als het in NL naarmate de tijd steeds kouder wordt weet je dat het kerst en oud&nieuw gaat worden. Maar dat gebeurt hier nu niet. Best gek. Ook al heb je hier de kerstversiering, het voelt niet zo. Misschien mis ik ook wel een kerstboom in mijn kale appartementje.

Nu de laatste week, afgelopen dagen afscheid van iedereen genomen en ik ben nu echt alleen over. Was toch wel even slikken gisteren, iedereen heeft het natuurlijk al 2 weken over dat ze naar huis gaan en ook al heb ik niet echt last van heimwee is het idee van thuis toch wel heel lekker. Had gister dus een lunch georganiseerd bij mij thuis, was erg gezellig maar toen was ineens iedereen weg. Empty nest syndrom haha!
Toevallig en gezellig en leuk dat mijn thuis dan maar naar Macau komen! Ga ze zaterdag ophalen van de ferry terminal.
Betekent dat nu het inpakken voor mij ook moet beginnen. Help where to start!!!

Maandag 19-12 is Annemijn samen met haar broertje en een vriendinnetje hier in Macau geweest. Zij heeft afgelopen periode precies hetzelfde als ik gedaan alleen dan in Hong Kong. Annemijn is een huisgenoot van 2 van mijn clubgenootjes dus we kenden elkaar al redelijk goed. Super leuk om elkaar zo te zien, en leuk om tijd met iemand te besteden die in hetzelfde schuitje als jij zit met dezelfde achtergrond. Leuk om over Groningen te kletsen etc.

Ben maandag ook naar de tandarts geweest, dacht is misschien handig aangezien ik 10 maanden weg ben en mijn verstandskiezen door aan t komen zijn. Leuk vooruitzicht, over 6 maanden als ik thuis kom mogen ze getrokken worden. HELP.

Ik ga vanmiddag samen Emily (chinese) naaar Guangzhuo, zij moet haar visum aanvragen voor haar internship en ik zie een klein tripje nog wel zitten. Wat heel geinig is dat ik hier weer in contact ben gekomen met Helene, frans meisje uit Parijs die wij kennen van jaren lange vakanties in Normandië. Zij studeerd nu in GZ, en hier kwamen wij achter via facebook. Zijn dus maar 2 uur van elkaar verwijderd, dus leuk om een reunietje te houden. Morgen is Dday.

Vrijdag maar serieus gaan inpakken, waar ik nu een poging tot beginnen aan t doen ben. Weinig succes nog, toch lastig bedenken wat ik nu weer mee moet nemen naar Maleisië waar het weer bloody hot is.

Papa mama en jaap komen dus de 24e we blijven dan tm de 26 in Macau en gaan dan nog 1 nacht in Hong Kong overnachten en dan door naar Vietnam tm 8 Januari. Dan begint voor mij weer een nieuwe fase. En de family gaat dan richting huis.

Denk dat het nu wel weer even gaat duren voordat ik jullie ga updaten! Dit wordt waarschijnlijk Malaysia!! Moet mijn Visum in Hanoi gaan ophalen dus dat wordt ook nog wat.

Hoop dat alles goed met jullie gaat, en ik wens jullie een fijne kerst met familie en vrienden en alvast een gelukkig nieuwjaar! (dit voelt gek)

See you in 2012 xxxxx